Během posledních měsíců jsme mohli sledovat navýšení cen stavebních materiálů, jejichž současné prudké tempo růstu je skutečně velmi ojedinělé. Nárůst cen se nedotýká pouze výrobků distribuovaných na území EU, ale tento fenomén je patrný v celosvětovém měřítku. Podívejme se na to, co musejí momentálně vzít v úvahu ti, kteří stavějí či renovují.
Jedním z hlavních hnacích motorů rostoucích cen je extrémní rozdíl mezi nabídkou a poptávkou. Do hry rovněž vstupuje koronavirus, který měl za následek uzavření některých hutí, sléváren a dalších závodů výroby surových materiálů, což vedlo k významnému snížení jejich výrobní produkce. A aby toho všeho nebylo dost, výrobní závod firmy BASF v německém Ludwigshafenu byl v březnu vyřazen z provozu díky požáru. Tato továrna ovšem obhospodařuje celou Evropu svými surovinami potřebnými pro výrobu tepelně izolačních a jiných chemicky založených stavebních materiálů, ale rovněž dodává na trh chemické prostředky nutné pro údržbu a výrobu materiálů na bázi dřeva, což je segment klíčový pro střešní konstrukce. Výsledkem spolupůsobení těchto okolností je neuspokojená poptávka napříč celou Evropou. Následky jsou jasně patrné ve zvýšené poptávce a problémech napříč dodavatelským řetězcem. Mnohdy můžeme pozorovat až 93% navýšení cen řeziva, a to včetně řeziva stavebního.
Podobný růst cen je vyvolán i na trhu dřeva a souvisejících výrobků ve Spojených státech amerických. Přemnožení klikoroha borového, dřevokazného hmyzího škůdce, mělo za následek masivní škody na lesních porostech celé Severní Ameriky. Napáchané škody dosahují objemu rovnajícího se 15leté spotřebě dřeva, což je množství, z něhož by bylo možné postavit 9 milionů rodinných domů.
Nedostatek skladových zásob se pak projevil nedostatkem surových materiálů napříč celým průmyslem. Nemůžeme být tedy překvapeni, že čekací doby na dodání některých objednávek mohou být v řádu několika měsíců. A hlad po stavebních výrobcích mezitím stále stoupá. Miliony lidí byly odsouzeny ke karanténě během pandemie. A nejlepším lékem za znuděnost a pocit bezmoci byly renovační práce, které mimo jiné významnou měrou přispěly i k tomu, že během uzávěr měly obchody se stavebním materiálem otevřeno, byť mnohdy v omezeném režimu. Omezení cestování během pandemických období dále vedlo k posunu výdajů za dovolené, proto se mnoho lidí rozhodlo své úspory nasměrovat do zvelebování svých obydlí.
Naštěstí jsou zde výrobci, jako například DAKEA, kteří byli schopni včas rozpoznat problémy mající vliv na celý trh a díky včasné reakci byli a i nadále jsou schopni obsluhovat své zákazníky za ceny ustanovené již na počátku roku, a s obvyklými dodacími lhůtami.
Rozličná omezení se dotkla i mezinárodní lodní nákladní dopravy a přinesla další ztížení celé situace, ústící v nedostatek lodních nákladních kontejnerů v rámci celé Asie. Původně totiž byly kontejnery vlastněny rejdaři – lodními společnostmi. Avšak od roku 2016 začala být uplatňována nová praxe: vznikly nové leasingové společnosti, které hromadně skoupily lodní kontejnery v Číně. Kontejnery tedy v předešlých letech byly po dovozu zboží za oceán ke svým zákazníkům a po vyprázdnění nákladu dále rozprodávány, aby se nemusely vozit prázdné zpět do Asie. Nicméně s novými principy leasingu vznikl nedostatek kontejnerů v celoasijském měřítku. Aby se zabránilo dalším finančním škodám, jsou nyní kontejnery celosvětově skupovány za vyšponované ceny a posílány zpět do Číny zcela prázdné. A výsledek? Cena za námořní dopravu z Dálného Východu do zóny EU se zečtyřnásobila (vloni činila 2.500 USD, dnes činí 10.000 USD), což opět významnou měrou dále prodražuje stavební materiály a jejich výrobní vstupy.
Čína byla po dlouhou dobu vnímána jako jeden z největších výrobců na světě. Po zavření mnoha továren v souvislosti s protiepidemickými opatřeními však byla donucena nasytit poptávku po surových materiálech pocházejících z jiných zemí. A tak, jako kdyby stále nestačilo, že klesá zásobování Evropské unie výrobkovými zdroji z Dálného Východu, se Čína rozhodla doplnit ztenčující se zásoby ve svých skladech, a – jak jinak – produkcí pocházející z evropského trhu. Tím se globální nedostatek dále jen umocnil.
Nedostatek odborných pracovníků je skutečnou výzvou již po mnoho let, avšak současná rostoucí poptávka po rekonstrukcích a renovacích učinila celou situaci ještě více beznadějnou. Mnoho profesionálů už nyní přijímá objednávky na příští rok – takový je zájem o jejich služby. Samozřejmě takovýto stav má příznivý dopad na finanční odměny, které si odborníci momentálně mohou za své služby žádat. A tak každý, kdo zvažuje, že se pustí do jakéhokoliv projektu kolem svého domu, bude muset sáhnout hlouběji do své kapsy.
Zatím ceny stavebnmích materialů stouply v průměru o 20-30%, cena dřeva o 93%, cena teplných izolací o 55% a cena betonu o 16%. Růst cen surových materiálů se musí nutně odrazit v podstatném růstu výrobků z nich zhotovených. Např. růst cen dřeva vytváří tlak na cenovou hladinu dveří a oken.
Mnozí z nás byli zaskočeni náhlým a prudkým tůstem cen, postupným prodlužováním dodacích lhůt; velmi častým postojem tak bylo “počkáme, a uvidíme”. Podle vyjádření expertů v dané problematice nás v dohledné době nečeká opětovný pokles cenové hladiny; každý, kdo tedy stále volí raději vyčkávací taktiku a oddaluje jak objednávku nezbytných výrobků, tak rezevaci termínu u potřebných odborníků, by měl očekávat, že o to déle bude čekat na možné zahájení prací.
Potřebujete-li světlík, nemusíte už dále hledat – získejte ho již dnes! DAKEA nabízí své výrobky za nezměněné ceny, přičemž si stále drží svou mimořádnou úroveň kvality, a stále nabízí 20letou záruku. Máte-li zájem o střešní okna, klikněte na tento odkaz a prohlédněte si naši nabídku a ceník pro rok 2021.
U nás v Dakea jsme zařadili do sortimentu zcela nový typ kombi lemování, nesoucí označení FCX, určený pro ... Přečtěte si více
Jste profesionální střechařský řemeslník, zhotivitel nebo stavebník? Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje ještě dnes a buďte prvním, kdo uslyší o našich novinkách v sortimentu, o kampaních na podporu prodeje a o jedinečných nabídkách.